21.2.08

Frankenstein, Casanova en een Nachtwake 3

« Frankenstein, Casanova en een Nachtwake 3 | no picture please | Frankenstein, Casanova en een Nachtwake 2 »

Het is zeven uur. Nog donker. Maak thee.
Nee, dat is niet de volgorde. Loop in het donker naar de badkamer.
Hou mijn ogen zo lang mogelijk dicht. Ga in bad liggen en slaap nog even door.
Tanden poetsen. Poederen. Kleren op een stapeltje. Koffer vullen. Niks vergeten.
Voel in mijn jas op de pasjes er nog in zitten. Loop richting station.
Nee, eerst de vuilnis buiten zetten. Computer uit. Afwas in een sopje.
Niks vergeten?
Videocamera. Reserve bandjes. Oplader telefoon.
Pasjes. Agenda.

Loop naar het station. Ben veel te vroeg maar wil nog geld pinnen.
De kranten kopen. Ontbijten en thee voor in de trein.
Bij de krantenboer is iets misgegaan met een bestelling.
In de dozen sigaretten ontbreken een paar sloffen.
Ik ben altijd eerlijk. Een keer een doos snoep. Niet voor mij.
Ik terug gegeven. Ik ben altijd eerlijk.
De bezorger kan er niks aan doen. Hij gaat niet over graaiende collega's.
Ik leg mijn stapeltje kranten neer.
Hartelijk dank voor uw geduld, zegt de krantenboer.
U heeft zeker wat anders te doen dan hier te wachten.
Ik waardeer het erg dat u heeft willen wachten
Ik wens u veel succes met wat u vandaag gaat doen.
Ik zal zo snel mogelijk de prijs zeggen.
Hij zegt heel snel het bedrag dat ik voor de kranten moet betalen.
De krantenboer lacht met zijn ogen en kijkt of ik zijn grapje begrepen heb.
Ik heb het begrepen. Zijn uitvoerige verontschuldigingen zijn overbodig.
Ik heb geen haast.

Ben zo vroeg dat ik een trein eerder kan halen.
Heb geen zin om mijn ingewikkelde kaartje zelf uit de automaat te puzzelen en ga naar de balie.
Aan de balie staat een mevrouw met een bekertje koffie. Suiker en melk.
Ze verteld dat ze vrijgezel is en dat ze dat prima vind.
Ze heeft geen kinderen en vind dat ook niet erg.
In de trein begin ik aan Datumloze Dagen van Jeroen Brouwers.
Nee, eerst een ontbijtje kopen bij de AH.
In de trein installeer ik me met boek, eten en kranten.
Eerst de kranten. Nog steeds geen
recensie van Frankenstein.
Wel een centerfold van Carice in de NRC Next. Vanities Fair.

Voel een lichte onrust. Ben iets vergeten.
Controleer mijn kaartje. Zoek mijn kortingskaart.
I.p.v. mijn kortingskaart heb ik de AH bonuskaart bij me.
De een is geel de ander blauw. Dat verschil zie je niet in het donker.
Mijn genoeglijke reis is verpest.
Wat te doen. Kranten lezen en eten zonder geldig kaartje is niet zo ontspannen.
Wat te doen. In Weert uitstappen en een nieuw kaartje kopen.
Dat wordt een dure reis. Besluit te blijven zitten en het probleem bij de conducteur te leggen.
Ik heb een kortingskaart. Heb hem alleen niet bij me.
De conducteur komt de coupé binnen. Drie stoelen voor me hoor ik een man zeggen dat hij een probleem heeft.
Shit. Dat was mijn openingszin.
De kaartjes alstublieft.
Ik heb ook een probleem, zeg ik tegen de conducteur.
Oh jee, zegt de conducteur.
Ik mag van hem op goed vertrouwen verder reizen.

Lees
Datumloze Dagen van Jeroen Brouwers.
Hij woon alleen. Is kluizenaar. Hij heeft een kind maar wil er liever geen hebben.

Door een paar keer je ogen dicht te knijpen verdring je je tranen.
Wat moet ik met tranen.
Wat moet ik met tranen.
Waarom tel ik boomstammen.

Kom een half uur te vroeg aan bij het theater.
De zakelijk leidster zegt. Welke voorstelling hadden jullie ook alweer gedaan?
As you like it?
Nee, Frankenstein.
Daar heb ik een recensie over gelezen. In het Parool.
Het Parool. Die krant heb ik niet gekocht.
Ze zeiden dat de voorstelling hard en koud was.
Dat klopt ook wel, zeg ik.
Frankenstein heeft een monster gemaakt maar hij is de liefde vergeten.
In de trein heb ik Datumloze Dagen van Jeroen Brouwers gelezen.
Het gebeurt wel vaker dat de liefde vergeten wordt.


Anna

meer informatie over Frankenstein, Casanova en een Nachtwake

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please