19.2.08

Frankenstein, Casanova en een Nachtwake 2

« Frankenstein, Casanova en een Nachtwake 3 | no picture please | Datumloze dagen... »

De regisseur moet lachen om mijn zorgen om het licht.
Laag licht is toch ook mooi. Of mist.

Vandaag is het mistig. Pas laat op de dag komt de zon door.
Het is warm achter het glas. Ik hou mijn gezicht in de zon.
A. belt. Je krijgt de groeten van Tom Jansen, zeg ik.
Hoezo hadden jullie het over mij.
De regisseur wou weten of jij naar Groningen gaat en waarom ik niet meega.
Hij begrijpt niet dat ik in Maastricht blijf wonen, terwijl jij in Groningen werkt.
Ik kan het niet uitleggen.
We hoeven niks uit te leggen, zegt A.

Jenna belt vanuit NY. Hoe is het weer. Warm maar ook weer niet.
De kinderen dragen geen mutsen en geen sjaals. Maar wel een jas.
Niet de dikke winterjas en s' nachts koelt het nog erg af.
Het is ook pas februari, zeg ik.
De baby huilt.
Moet ze eten?
Ze gaat zo slapen. Ze slaapt de hele ochtend.
Ooh, zeg ik. Dat scheelt.
Ze was om vier uur wakker. Ik ben al van vier uur op, zegt Jenna.
Hou je het nog vol?
Bijna niet meer. Ben er wel aan toe dat de baby de nacht gaat doorslapen.
En met Jana gaat het ook beter. Haar tantrums worden minder.
Ze wil nu al zelf bepalen wat ze wil aantrekken 's ochtends.
Die keuze kan je beïnvloeden. Dat is niet zo moeilijk.
Ik bied haar altijd twee keuzes aan.
Do you wanna wear this?
Nooo.
Do you wanna wear this?
Yeah.
Het twee kledingstuk dat ik haar toon is mijn voorkeur.
En de eerste keuze is ook niet erg als ze die kiest.
Maar als je mensen iets te kiezen laat. Nemen ze altijd de tweede keuze.
Weet jij waarom dat is?
Nee dat weet ik niet.
Ben een een boek aan het lezen. The Happiest Toddler on the Block
De schrijver zegt dat een kind in zijn eerste vier jaar dezelfde ontwikkeling doormaakt als de mens in zijn gehele evolutie.
Een kind van twee is een kleine Caveman en zou je zo ook moeten benaderen.
Wist je dat de mensen nog helemaal niet zo ln in hun evolutie in huizen wonen.
Daarom worden kinderen ziek als ze de hele dag binnen zitten. Kinderen zitten veel te veel binnen.
Dan krijg je Cabin fever.
Wat is Cabin fever?
Als je ingesneeuwd bent in een cabin. Dat gevoel dat je er niet uitkan. Daar wordt je ziek van.

Hoe is het met je niet-suiker dieet.
Goed. Ben nog niks afgevallen maar ik denk dat ik meer energie heb.
Moet alleen nog een nieuwe supermarkt zoeken. De AH verkoopt geen producten zonder suiker.
Overal zit suiker in. Zelfs in de yoghurt zonder smaakje.
Ben te moe om geen suiker te eten, zegt Jenna.
Het is 's nachts. Als je 's nachts wakker bent ga je geen gezonde dingen eten.
Dan eet je chocola of een koekje.

Loop de stad in om het boek The Happiest Toddler on the Block te kopen.
Ze hebben het boek niet en ik koop twee boeken van Jeroen Brouwers.
Kijk op de achterflap en krijg bijna een hartverzakking. Wat een mooie foto.
Een minzaam glimlachende man, mooi in het pak in een ontspannen houding.
Ver genoeg uitgezoomd om alle rimpels en oneffenheden te verbergen.
Mijn foto is veel eerlijker.
De zon achter het glas blijkt erg bedrieglijk. Het is koud. Het vriest.
Het is mutsen en sjalen-weer. Ik draag een t-shirt en een dunne windjack.
Met koude handen kom ik thuis.

Bij de AH avondeten gekocht. Bij een besteding van 15 Euro krijg je een mini-smurf.
Heb al drie mini-smurfen terwijl ik me nog zo heb voorgenomen om suiker- en AH-loos door het leven te gaan.
Na alle premières. Na de drukte neem ik me voor.

Met koude handen check ik mijn mail.
De foto's zijn goedgekeurd. Mooie oude-mannen-koppen, mailt Merel.

Kijk in de krant of er een recensie instaat van Frankenstein.
Geen recensie. Wel een grote foto van Carice van Houten als pin-up in de Vanity Fair.
All is vanities. Nothing is fair.
Volgende week is premiere van De gravin van Parma waarin Carice als Francesca naast Pierre Bokma als Casanova de hoofdrol speelt.
All is vanities. Nothing is fair.
Dat zouden de woorden van Casanova kunnen zijn.

Anna

meer informatie over Frankenstein, Casanova en een Nachtwake

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please