22.2.08

Frankenstein, Casanova en een Nachtwake 4

« Frankenstein, Casanova en een Nachtwake 4 | no picture please | Frankenstein, Casanova en een Nachtwake 3 »

Reis van Maastricht naar Amsterdam.
Heb een treinkaartje gekocht met korting maar mijn
kortingskaart thuis laten liggen.
Maak in Utrecht een tussenstop en koop een nieuw kaartje voor de rest van de reis.
In Utrecht wordt het decor van Nachtwake gebouwd. Het is decor van Nachtwake is zacht en warm. Dat van Frankenstein hard en koud.
Dat staat in de recensie. Het is maar hoe je de wereld wil bekijken.

Ga met Tamara, de productieleider naar de Sligro om eten te kopen voor de voorstelling Nachtwake. De voorstelling waarin echt gekookt wordt.
De Sligro is een winkel om veel tegelijk te kopen.
We hebben ook veel tegelijk nodig, maar Tamara wordt er een beetje wanhopig van.
Van al dat aanbod van al die grootverpakkingen.
Twee uur en twee volle karren later rijden we terug naar het repetitielokaal.
Wat hebben we veel gezien, zegt Tamara.
De Sligro is groot, er worden veel producten verkocht.
Alleen al de snoepafdeling. Rijen snoep, koekjes en chocolade.
Op de versafdeling kan je produkten proeven.
Er hangt een constante eetlucht in de winkel.
De suiker, de aanblik van al dat voedsel en de kooklucht maakt dat ik ontzettende zin in eten krijg terwijl ik zeker weet dat ik geen honger heb.

Wat wordt je daar moe van, zegt Tamara.
Je moet er ook niet bij nadenken, zeg ik.
Als een artikel je niet roept, niet kopen.
Eerst beslissen en dan pas nadenken. Anders wordt je gek.
Tamara staat bij de koekjes. Lange vingers.
Zal ik deze, of toch die, of kan ik niet beter bij de supermarkt een kleine verpakking kopen.
Leg maar terug, zeg ik lachend. Niet nadenken. Eerst kiezen en dan afwegen.
Terug in het repetitielokaal laden we de spullen uit.
Het decor is een woonkamer/keuken. We vullen de keukenkasten met Sligro-aankopen.
Hier zou ik wel willen wonen, zegt Tamara.



Echt eten in een decor, is een probleem.
Acteurs en technici lijken altijd honger te hebben.
De koekjes, bonbons, snoep, nootjes die we gekocht hebben..
Ze zullen het allemaal opeten.
Je kan toch gewoon zeggen dat het niet mag, zegt Tamara.
Dat het eten voor de voorstelling is.
Mmmm, zeg ik.
Mij gaat dat wel lukken, zegt de kersverse productieleider.



Danny, de twee meter lange inspiciënt tilt de dozen met eten uit de vrachtauto.
Hij vist een maxi verpakking kaaskoekjes uit de doos.
Die zijn jullie kwijt, zegt hij glunderend. Hij zet de koekjes naast de lichtcomputer.
Hee, sputtert Tamara. Zijn er ook dingen die je niet lust?
Niet echt, zegt Danny.

Het is vijf uur. Ik moet me haasten, zeg ik tegen Tamara.
Anders ben ik niet op tijd in Amsterdam.
Dat haal je makkelijk, zegt ze.

Heb een enorm hongergevoel aan het winkelen overgehouden.
Voor me ligt alleen maar snoep.
Beheers me. Loop naar het station.
A. belt om te zeggen dat er een goede recensie voor Frankenstein in de NRC staat.
Wat goed, roep ik hijgend. Maar nu moet ik echt de trein halen anders kom ik te laat.
Nee hoor, zegt A. Je hebt tijd genoeg.

Haal net de trein naar Amsterdam.
Geen tijd om eten te kopen. Stap uit op Amsterdam Amstel.
Als ik nu nog iemand tegen kom die niet geloofd dat ik me aan het haasten ben...dan...dan..
Op Amsterdam Amstel hoef ik maar het perron over te steken om de metro te halen.
Alleen kan ik dan niet mijn strippenkaart afstempelen.
De stempelautomaat staat onlogisch onder aan de trap.
Ik ben de laatste passagier die nog probeert in de gereedstaande metro te springen. Ik ben de eerste die het niet meer lukt.
Pling Plong zeggen de deuren.

Loop de trap af om mijn strippenkaart te stempelen.
Eet een kroket en een bamischijf. Koop een fles wijn.
Neem de volgende metro.

Op metrostation Waterlooplein loop ik in een fuik van controleurs.
Ze staan met zijn achten voor de uitgang.
De controleur kijkt een beetje teleurgesteld.
Alsof hij ruikt dat ik deze route normaal altijd zwart rij.
Alsof hij ruikt dat ik vandaag met korting maar zonder kortingskaart heb gereisd.
Maar het kan ook zijn dat hij mijn kroketje ruikt en ook zin heeft in eten.

Loop langs het Hortus plantsoen.
Vanavond staan twee voorstellingen op het programma.
Eén kijken en één filmen.
Ik moet me haasten, zeg ik tegen mezelf.

In het plantsoen zitten twee....


Anna

meer informatie over Frankenstein, Casanova en een Nachtwake

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please