30.1.09

Kennis en Kritiek tentamen en Medea Buiten

« Neel.. | no picture please | Medea Buiten NNT meer foto's... »

Elke dag check ik de mail in de 'elektronische leeromgeving' van de universiteit waar de punten van het tentamen worden bekend gemaakt.
Kijk elke dag terwijl de datum waarop de uitslagen er zullen zijn van te voren is aangegeven.
Een dag eerder dan verwacht, de uitslag.
Het is zenuwslopend om zo lang op je punten te moeten wachten.
Het tentamen was op 19 december en het is nu al eind januari.
Neem mijn studentenkaart en open het excell-bestand.
Zoek op mijn studenten-id-nummer naar mijn punt.
Een 8.3. Kijk naar mijn studentenkaart en naar de puntenlijst.
Controleer tien keer of het punt mij werkelijk toehoort.
Heb het tentamen gehaald. Een enorme blijdschap overvalt me.
Deze boeket-reeks-zin past heel goed bij hoe ik me voel.
Tot nu toe alle tentamens en toetsen gehaald. Hoef geen herkansingen te doen.
Niet nog eens al die feiten van buiten te leren.

Reis naar Groningen om Medea Buiten te zien. De performance van Ko van de Bosch e.a. op de Grote Markt van Groningen in de openingsweek van het vernieuwde NNT. In de trein van Maastricht naar Groningen hoef ik als beloning voor het halen van het tentamen niet te studeren. Koop een boek. Een leesboek.
De nieuwe Herman Koch; Het diner.
Als ik in Groningen aankom heb ik het boek uit.
Het is een prachtig verhaal. Hoewel prachtig niet het goede woord is.
Het is eerder een gruwelijk boek, maar prachtig geschreven.
Met het geweld uit de roman van Herman Koch nog in mijn hoofd loop ik de markt van Groningen op.
Het is koud. Het vriest. Draag een muts, een trui met capuchon en op mijn gewatteerde jas zit ook een hoofddeksel. Draag ze alle drie over elkaar en met een dubbele sjaal is mijn hoofd lekker warm.
Maar foto's maken met handschoenen aan lukt niet erg.
Na een half uur zijn mijn vingers bijna aan het koude toestel vastgevroren.
De performance wordt simultaan opgevoerd met de voorstelling Medea.
Tijdens de voorstelling verlaten acteurs de theaterzaal, springen op de fiets om op de markt deel te nemen aan Medea Buiten. Ze zingen, drinken een biertje, roken een sigaret en fietsen snel terug naar de schouwburg om hun rol verder te spelen. De performance is rauw, ruw, gewelddadig en ontroerend.
Na afloop is er vuurwerk.

De Grote Markt staat vol met mensen. Studentenservice is te lezen op een lichtreclame van de ABN. Dronken studenten-meisjes met een glas bier in de hand zoeken houvast aan elkaar. Ze schreeuwen iets onverstaanbaars. Ze zullen morgen niet meer weten wat ze gezien hebben. Het Engelse echtpaar dat ook de kou weerstaat, waarschijnlijk wel. Yesterday we saw Medea in the theatre, zeggen ze. Misschien is dit het nieuwe publiek van het Noord Nederlands Toneel nu Ola Mafaalani er artistiek leidster geworden is.

Ga weer naar huis. Heb mijn tentamen gehaald. Nu ik geen herexamen hoef te doen kan ik naar Jenna.
Jenna is van New York naar Londen verhuist. Ben er nog niet geweest sinds haar verhuizing.

De universiteit doet niet aan vakanties. Twee weekjes met Kerst en Oud en Nieuw. Meer niet.
Maar over vier weken ligt de stad plat. Carnaval. Niks functioneert met Carnaval in Maastricht, ook de universiteit niet. Een week vrij. Een kostbare week vrij.
Heb tijd om Justen te zien. Kan naar Jenna toe. London here I come.


Ko van den Bosch op de vuurwerk fiets


Medea Buiten

concept Ko van den Bosch
m.m.v. André Joosten, Peter Vandemeulebroecke, Merijn de Jong
vuurwerkkunstenaar Pierre-Alain Hubert
muziek Robert van der Tol (gitaar), Tiedo Groeneveld (slagwerk), Don Hofstee (viool)
beiaardier Martinitoren Auke de Boer

meer foto's Medea Buiten
de dronken studenten

Anna

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please