4.10.08

week zes Buridanis en het twijfelende ezeltje

« hoe krijg je alles van een man gedaan | no picture please | week vijf »


Sommige mensen kunnen slecht kiezen.
Ik ken een notoire twijfelaar.
Hij probeert al zijn hele leven een huis te kopen.
Het een wordt met het ander vergeleken maar de huizen zijn even goed of even slecht.
De krediet-crisis helpt hem nu een handje.
Nu een huis kopen wordt afgeraden dus is er een goede reden om de beslissing uit te stellen.
Je bent een ezeltje, zeg ik tegen hem.
Je bent het ezeltje van Buridanis.

De studie vordert moeizaam en gestaag.
Na de eerste schrik probeer ik grip te krijgen op weerbarstige teksten.
En probeer trucjes te bedenken om abstracte kennis te visualiseren.
Zonder plaatjes werkt mijn geheugen kennelijk niet.
Socrates kan ik onthouden vanwege zijn notoire lelijkheid.
Plato liep altijd met zijn hoofd in de wolken.
Aristoteles liep naar de grond te staren.
Augustinus had een bazige moeder,
Abélard een ongelukkige liefde Héloïse
en Buridanus had zijn ezeltje.

De filosoof Buridanus had bedacht dat als je niet kan kiezen tussen twee gelijkwaardige dingen,
het beter was die keuze uit te stellen tot een later tijdstip.
Om zijn theorie belachelijk te maken werd de volgende situatie bedacht.
Er staat een ezeltje op precies dezelfde afstand tussen twee hooimijten.
De hooimijten zijn exact hetzelfde, m.a.w identiek aanlokkelijk.
Wat gebeurt er met het ezeltje?
Het verhongert, want het kan maar niet tot een keuze komen...


Anna

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please