2.9.08

De ratio aan het werk gezet

« Plato's grot | no picture please | apollo en dionysus »


Dus ze gaan er gewoon vanuit dat je Engels kan lezen, zegt M.
Het is nog veel erger, zeg ik.
Frans ook, vraagt M. verbaasd.
Veel erger, zeg ik en laat een bladzijde zien uit Copleston, a History of Philosophy, Greece and Rome.
Op de bladzijde die ik laat zien, staat midden in de zin een woord in het Grieks, onvertaald in het Grieks alfabet.
Beetje arrogant van de schrijver vind ik het wel. Het idee van filosofie is toch om er wijzer van te worden.
Om kennis te delen. Nu kan ik het woord niet eens zelf opzoeken.
Nu moet ik de hulp vragen van een mede-leerling die wel Grieks gestudeerd heeft.

van chaos naar logos
Het eerste college lijkt mee te vallen. Kan het allemaal volgen.
De professor lardeert haar verhaal met voorbeelden in de vorm van verhaaltjes afgestemd op 18-jarigen die voor het eerst gaan studeren. Mijn gedachten dwalen af bij die verhaaltjes.
Dat is niet zo slim. Het volgende verhaal is een voorbeeld van een paradox. Er komt geen reactie uit de zaal.
Ik geloof dat meer studenten het verhaal niet begrepen hebben. Bij mij nog erger, ik heb het niet alleen niet begrepen, ik heb het verhaal niet eens gehoord.
Opletten, Anna.
Daar moeten jullie thuis dan nog maar eens over nadenken, zegt de professor.
Dan de onderwijsgroep, de professor is totaal niet onder de indruk van mijn oh zo creatieve beroep. Hoezo beroep. Dit is studeren. Hoezo erbij werken. Hij lacht me nog net niet uit.
Die avond doe ik het werk dat ik normaal overdag doe.
Ben doodmoe van het afgelopen weekend. Een fotoshoot, een bruiloft fotograferen en al die foto's uitzoeken en bewerken. Wordt wakker met een zere keel en een stem die zich verstopt.
Lees mijn taak-opdrachten voor donderdag as. Amai, al die teksten lezen in twee dagen.
Teksten van Socrates en Plato. En waar zijn die te vinden? In de bibliotheek.
Hoe lang geleden ben ik in een bibliotheek geweest.
De teksten moeten worden gekopieerd.
Het kopieerapparaat in de bibliotheek werkt alleen op je studentenkaart die je kan opladen als een chipknip.
Wordt al moe aan het idee om dit te moeten uitpuzzelen.
Het valt mee. De lockers werken als de bagagekluizen op het station.
De studentenkaart-chipknip is ook snel gevonden.
Nu nog de boeken vinden die ik nodig heb.
Bij de kopieerapparaten staan rijen. Iedereen wil teksten kopiëren.
Sommigen kopiëren complete boeken. Dat duurt.
Vraag aan de boeken-kopieerster of ik even tussendoor mag.
Dat mag.
In mijn haast om haar niet te lang op te houden maak ik drie mis-copy's.
Alsof ik de teksten uit de Copleston gehaald heb.

Socrates en Plato
Ik weet het niet met die Socrates en Plato.
Socrates kreeg terwijl hij zo hard nadacht over een probleem soms ernstige aanvallen van afwezigheid.
Hij was lelijk. Hij pijnigde zijn hersenen zo hard dat hij er aanvallen van kreeg.
Ben te moe om na te denken.
Heb steeds meer sympathie voor de Sofisten die veel pragmatischer waren en al de kennis van Socrates gebruikten in hun voordeel. Goed kunnen redeneren komt van pas in een rechtszaak.
Zo moe. Mijn hoofd verlangt naar beelden.
Socrates was echt een lelijkerd. Hij lijkt in niks op de beelden die je van hem op het internet kan vinden. Ik zou wel eens willen weten hoe hij eruit had gezien in het echt.
Nu moet ik eerst uitrusten. Dat nadenken is goed en aardig maar je kan er ook ziek van worden.

remote-control
Haal M. op van het station. Op het perron staat een mevrouw verkleed als een cadeautje.
Ze is gehuld in pakpapier en houdt en bordje voor haar heup, gefeliciteerd met je verjaardag.
Ze kijkt me heel blij aan maar ze kijkt langs me naar de jarige voor wie deze verassing bedoelt is. De jarige weet niet goed wat te doen met dit eerbetoon. Om zich een houding te geven maakt hij een foto van de vrouw verkleed al verrassing. Ze heeft cadeau-papier om zich heen gedrapeerd, een sliert ballonnen en het felicitatie-bordje. Het cadeau-papier is met touw om haar lichaam gebonden en als het stel naar huis wil gaan zie ik hun worstelen met de touwtjes.

Op weg naar huis zie ik een man zijn auto afsluiten met zijn afstand-bediening.
Hij is al een aantal meters verwijderd van zijn auto eer hij hem sluit met zijn remote.
Zou dat zo moeten? Je auto pas vanaf en afstand sluiten met je afstand-bediening

M. belt. Hij zegt dat Closer op televisie is op RT8. Closer is een stuk waar we het decor voor ontwerpen terwijl ik zo nodig wil studeren. Zet de televisie aan en de computer uit

Anna

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please