7.6.08

Breakfast in New Orleans

« New Orleans beer to go... | no picture please | No Veggies in New Orleans... »

Jenna woont in NY en ik kom haar opzoeken
ze wil weten wat mijn plan is
ze wil weten wat ik doe op een dag en ik zeg dat ik daarover zal nadenken
je denkt teveel, zegt Jenna
Jenna woont met man Josch en de kinderen Jana van twee en baby Jody van zes maanden in NY
we maken een field-trip naar New Orleans...
op een boottocht over de Mississippi River varen we langs Domino Sugar
the huge plant produces 19 percent of the nation's sugar supply


Het is 6.21 uur. Jenna en de kinderen slapen nog.
Verheug me op het ontbijt-buffet.
Scrambled eggs, gebakken spekjes...wat zou er zijn?
In eerste instantie denk ik dat het buffet nog niet open is.
Where is the food?

Er staat een man in een korte broek voor de koffieautomaat.
Hij drukt op de knopjes maar er komt geen koffie uit.
Hij ziet me kijken en denkt dat ik op hem sta te wachten.
Hij vraagt wat ik wil. Thee, zeg ik.
De man drukt op het knopje hot water maar de machine geeft geen sjoege.
Mijn impuls is om om het hoekje van de deur te kijken.
In de keuken om te zien of daar iemand is.
Waar machines falen moeten mensen het oplossen.

De man probeert galant te zijn.
Maar het lukt hem niet om enig vocht uit het apparaat te krijgen.
Groene led-lampjes knipperen op de machine.
All the lights are flashing, zeg ik. I think its broken.
Lets wait untill the lights calm down, zegt de man.

Ik lees de instructies op de machine.
Place a cup under the holder
Press cup
Press hot water
Hold
Het hold-gedeelte heeft de man niet begrepen.
Het knopje moet ingedrukt blijven.
Er stroomt warm water uit de machine.
Well, zegt de man verbaasd. Nu wil hij ook wel zijn koffie.
Hij neemt een nieuw bekertje. Zet het onder de holder.
Ik druk op cup en dan op coffee.
Er stroomt koffie uit de machine.

Even later zie ik de man weer naar de machine staren.
Something wrong, vraag ik.
Decaf, zegt hij. I want decaf.
Voor decaf koffie zijn er weer andere instructies.
Een ander toetscombinatie.
Press cup
Press decaf
Press coffee
De man vind het te ingewikkeld.
I would not know what to do without you.
I am good with machines, zeg ik.
Weet niet zeker of je daar trots op moet zijn.

Het is niet alleen de coffee-machine die ingewikkeld is.
Het hele ontbijt is ingewikkeld.
Het ontbijtbuffet bestaat uit machines waarin het ontbijt klaar gemaakt moet worden.
Naast de koffiemachine is er een wafel-machine.
Er is een microwave en een jus d'orange-machine.
Een broodjes doormidden-snij-apparaat. Een toast-maker machine.
Zelfs de melk komt uit een machine.

Ik ga op zoek naar ontbijt. Naast de koffiemachine staat een mand met zakjes.
In de zakjes zit pap. Quaker instant Oatmeal.
Pap. Zelf klaar te maken in de magnetron.
Volwassen Amerikanen eten pap als ontbijt.

Naast de zakjes pap staan bekertjes beslag.
Het beslag moet in het wafel-ijzer.
Verse wafels bakken als ontbijt.
Te begieten met sirup [suiker].
Volwassen Amerikanen eten wafels met stroop als ontbijt.

Naast het wafel-ijzer staat een schaal met omelette en iets dat lijkt op een worstje.
Ei met worst. Vooruit dat is te eten.
Raak de worst aan. Half bevroren.
De mini-frikadellen moeten eerst in de magnetron.
Het ei is ook koud.
Leg een stukje ommelette en een worstachtig ding op een plastic bordje.
Zet het bordje in de magnetron.



De volgende section is een vitrine met muffins.
En koekjesachtige dingen.
Er is brood en een machine om het brood te roosteren.
Rooster een sneetje brood.
Waar is het beleg?
Het beleg is jam, chocopasta, honing of boter.
Er is fruityoghurt met suiker.

Voor de kinderen zijn er Cherio's.
Gewone of met kleurtjes.
Groen, blauw, geel, oranje, rood.
Amerikaanse kinderen eten ontbijt dat er uit ziet als snoep.

Mijn eten is opgewarmd.
Eet van de ommelette. Er zit iets zachts in. Kaas.
Cream-cheeese in een onnatuurlijk gele kleur.
De worstjes zijn...[vies!]
Er is werkelijk niks gezonds te eten aan dit ontbijt-buffet.
Knabbel aan mijn broodje boter.
De boter smaakt zoet.
Het is ook geen boter.
Het is namaak-boter met veel suiker erin.



Er staat weer een mevrouw te hannesen bij de koffie-macine.
Kiep mijn veel te gele ei met plastic worstje in de prullenbak.
Help de mevrouw aan een kopje koffie uit de machine.
Thank you honey, zegt de mevrouw.
Honey... Amerikanen denken teveel aan suiker.

Anna

wat er aan vooraf ging:

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please