14.4.08

over bloggen 2

« over bloggen 2... | no picture please | over bloggen 1... »

Definitie van een blog
Een blog is een regelmatig verschijnende, chronologische publicatie van je overpeinzingen en weblinks. Een ratjetoe van wat je beleeft en wat er op het web en in de wereld daarbuiten gebeurt. Een blog is; de gedachten van de schrijver in gemiddeld zo'n 250 woorden.

Een blogger is geen burger-journalist
Blogs omschrijven als burger-journalistiek zou betekenen dat bloggers zichzelf zien als amateurs of gemankeerde journalisten. En dat is niet het geval. Een nieuwsbericht bloggen betekent niet dat de blogger in alle rust, het discours en de context analyseert, of zelfs maar de feiten natrekt. Bloggen betekent niet meer dan door een link snel even op nieuwe feiten wijzen, met een korte uitleg waarom de blogger dit of dat weetje interessant of opvallend vind.

Bloggers brengen zelden nieuwe feiten aan
Blog-bijdragen zijn meestal 'haastig' opgeschreven overpeinzingen rond een link of gebeurtenis.
In de meeste gevallen beschikken bloggers niet over de tijd, vaardigheid en financiële middelen voor degelijk onderzoek. Onderzoeksjournalisten werken maanden of nog langer om een verhaal boven water te krijgen.
Bloggers brengen zelden nieuwe feiten aan.

Oude media verliezen lezers
Mensen zijn uitgekeken op de bestaande formats van kranten, radio en televisie.
Ze houden het nieuws niet meer bij. Bloggen verandert de bestaande formats voor informatie.
De gevestigde media beginnen dit ook in te zien en zullen op zoek moeten naar nieuwe formats om lezers aan te trekken. Sinds de mogelijkheid van interactieve media, verwachten veel lezers dat media ook werkelijk interactief zijn. Ze willen dat de media hun berichten integreren en zolang ze dat niet doen, doen de blogs dat in hun plaats.

Een blogger is een verhalenverteller
Blogs zijn geen anonieme nieuws-sites. Ze zijn hoogst persoonlijk. Subjectief.
Bloggen is een manier om weer een individu te worden. Je vertelt iets over jezelf als uniek wezen. Een blog is je stem. Het is eerder een digitale uitbreiding van een vertel-traditie dan een nieuwe vorm van schrijven. Door bloggen is het nieuws geen toespraak meer, maar een gesprek geworden. Blogs hebben veel weg van geruchten en roddels. Het lijken gesprekken in cafés en kroegen op pleinen, in de wandelgangen, aan de dorps-pomp.

Je huidige 'registreerbaarheid' is al zo groot, dat bloggers zich er niet meer druk over maken dat de berichten over het dagelijks leven voor iedereen openbaar zijn.

samenvatting en bewerking van een tekst van Geert Lovink
uit: de opkomst van de informele media


Anna

Bloggers brengen zelden nieuwe feiten aan.
Hier wil ik graag in een volgend blog verder op in gaan.
Dat bloggers geen kranten lezen wil ik ook nog toelichten.
De voorwaarden voor een ideale blog-omgeving, daar valt nog iets over te zeggen.
En ook over de vraag;
Waarom is er een behoefte aan anoniem bloggen.

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please