21.1.06

sterke chakra's

Sta met Jenna in de rotonde van het Guggenheim.
We kijken naar de performance Entering the Other Side.
Marina Abramovic in een grote blauwe jurk. Vanavond geen pijn. Ze is mooi. Haren gekamd. Lipstift. Chanel. Absolute Red. Nummer 345.
Het onderwerp is energie

Marina is een object met energie als onderwerp.
Ze heeft veel energie, Marina en die wil ze wel delen met het publiek. Ze heeft een indrukwekkende staat van dienst van zelfkwelling en kastijding.
La Marina. An Icon. Een body-art-endurance-veteraan. Een hyper-aura. Een goeroe op een berg. Ze is de berg.
De chakra’s van Marina Abramovic moeten tot de sterkste energiebronnen van de westerse kunst worden gerekend. [the Biography]

Sta in de rotonde van het Guggenheim museum met Jenna en kijk naar de performance Entering the Other Side. Gisteren naar de opera. Vandaag naar een performance voor het kontrast. Het maakt niks uit. Ander publiek. Zelfde thema. Een ster laat zich bewonderen. Als beloning krijgen de bezoekers energie terug. Zou Marina kunnen zingen. De diva’s van de regisseur van de opera laten het steeds afweten. Een zere keel. Een hoestje. Een opkomend griepje en ze kunnen niet meer zingen. Marina is een diva. Marina zal het nooit laten afweten. Ze zal vanavond 7 uur blijven staan in haar blauwe jurk. Ze zal er zijn.
Half dood. Bijna gestikt. Uitgehongerd. Ze zal er zijn. Toch eens vragen of ze kan zingen.

Een diva heeft drie eigenschappen. Ze straalt iets goddelijks uit. Ze is onbereikbaar. Ze is een klein beetje gestoord.

Op alle punten scoort Marina. Ik moet ze met elkaar in kontakt brengen. De opera regisseur en de performance diva. De regisseur zit nooit meer zonder sterren en de retro optredens van een performance kunstenares krijgt nieuw bloed.

Kijk naar Marina. Ze straalt energie uit maar geen warmte. Een sneeuwkoningin. Toch nog bevroren. Een museum-mummificatie. Dwingend kijken haar priemende ogen me aan. Een bestraffende blik. Kijk terug. Opera dat is de oplossing. Ze moet naar de opera. Daar kan ze haar energie veel beter kwijt dan zeven uur in een grote blauwe jurk staan voor ondankbaar publiek. Opera. Elke avond opnieuw sterven en dat heel hard uitschreeuwen. Toch eens vragen of ze kan zingen.

« een performance duurt | de rol van het publiek »

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please