3.2.09

doeners en denkers...

« London Bridge... | no picture please | Neel... »

Vier jaar geleden. Een telefoontje van een plaatselijke journalist. Hij wil me interviewen voor een programma van de lokale televisie. Het item gaat over theatervormgevers. Over denkers en doeners. Ik ben ingedeeld bij de doeners. Heb een journalist aan de lijn, maar het zou net zo goed een telefonische verkoper kunnen zijn. Voor ik het weet heb ik toegezegd om me te laten filmen in mijn eigen huis. Als ik heb opgehangen weet ik dat het een verkeerde beslissing is. Een doener. Ik moet me laten interviewen als een doener. Wat doe ik? Ik maak maquettes voor theatervoorstellingen o.a. Dat is wat ik doe. Maar zodra een maquette af is gaat hij naar het theatergezelschap waarvoor hij bestemd is. Heb nu geen maquettes in huis om te laten zien aan de journalist. Hoe kan ik een interview geven over maquettes maken als ik er geen heb om te laten zien. Weten mensen wel wat een maquette is, hoe een maquette eruit ziet...Dit interview is geen goed idee. Maar los van de praktische bezwaren is er nog iets anders wat me stoort. Het programma heet denkers en doeners. Ik ben ingedeeld bij de doeners. Je hebt de bedenkers en de uitvoerders. Voel me geen uitvoerder. Dat ik dingen maak en daar mijn geld mee verdien wil niet zeggen dat ik me met die activiteit identificeer. Voel me geen doener, voel me een denker. Geef me een boek en je hebt geen kind aan me. En daarbij...ik ben erg onhandig. Dat is moeilijk te geloven voor iemand die maquettes maakt en studenten theatervormgeving opleidt hoe ze die moeten maken. Maar het is echt waar. Ben erg onhandig. Mijn werk is therapie. Met de handen bezig zijn om contact te houden met de aarde. Om 'gegrond' te blijven. Precies op de dag van het interview is de begrafenis van mijn vader. Ik bel de journalist. Zeg dat het interview niet kan doorgaan. Hij dringt aan. Hij heeft subsidie gekregen voor zijn uitzending, zegt hij. Of het niet op een ander tijdstip kan. Het is echt een autoverkoper...

En nu cultuur- en wetenschapsstudies.
Je bent geen intellectueel, zegt A.
Je bent een nerd, zegt Jenna, als ze hoort dat ik een acht voor mijn tentamen gehaald heb.
Ben geen intellectueel en ook geen nerd, maar een doener ben ik zeker niet.
Ben onhandig, onpraktisch en moet gewichtjes aan mijn voeten hangen om niet te gaan zweven.
Maar denken daar hou ik van. Maakt niet zoveel uit waarover....

Krijg een telefoontje van een studente fotografie. Ze wil me interviewen en liefst ook filmen voor een schoolproject. Heb toegezegd. Zal haar vertellen dat fotografen er niet van houden om zelf gefilmd te worden...

Anna

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please