19.11.08

voor bier en studiepunten 2

« daddy ate birth food | no picture please | bier en studiepunten 1 »

Ben je al eens eerder in Groningen geweest, vraagt K.
Met de tienertour, zeg ik.
Dat heeft kennelijk de meeste indruk achter gelaten.
Op het stoepje voor het stadhuis zitten.
Daar is nog een foto van.
Daarna ben ik vast nog wel eens in Groningen geweest.
Werk. Kortste weg van station naar schouwburg en weer terug.
Nu A. in Groningen gaat werken en wonen zal ik er vaker zijn.
Tis best wel ver vanuit Maastricht.
De eerste indruk van Groningen wordt bepaald door fietsen.
Belachelijk veel fietsen.
Het begint al bij het station.
Een ondergangse fietsenstalling.
Zoveel geparkeerde fietsen heeft A'dam niet eens.
In de stad is het opletten.
Groningers of moet je zeggen studenten in Groningen op de fiets,
fietsen gewoon. Zonder te waarschuwen. Zonder te bellen.
Wordt je in A'dam gek van het gerinkel van fietsbellen,
in Groningen wordt je zonder waarschuwing vooraf omver gereden.
Maar dat is een eerste indruk, niet gebaseerd op feiten of onderzoek.
Dan is er de vreemde geur die in de stad hangt.
Ruik je dat ook, vraag ik A.
Het zullen wel de aardappelen zijn, zegt A.
Toen ik zei dat ik naar Groningen ging verhuizen,
werd me gevraagd, ruikt het er nog steeds naar aardappelen?
Nog een sterk gevoel is dat het een prikkelarme stad is.
Nogmaals eerste indruk. Heb het niet over de avonden.
De avonden wanneer de studenten door de straten dwalen.
Eerste indruk van de nuchtere stad is dat hij/zij prikkelarm is.
Heb één museum gezien. Voor de rest veel oude gebouwen.
Oude gebouwen met informatiebordjes aan de gevel over hun geschiedenis.
Wat ik niet gezien heb is cultuur van nu.
Bioscopen, filmhuizen, aankondigingen van lezingen en exposities.
Ze zullen er zijn in Groningen. Op het eerste gezicht zie je het niet.
Op het eerste gezicht is Groningen een prikkelarme stad met een vreemde geur.
Veel fietsen en veel studenten.
Over die studenten wou ik eigenlijk schrijven maar dit stukje is alweer lang genoeg.
Later...


boos briefje op raam van studentenhuis
met verzoek niet naar binnen te kijken
raar genoeg voldoet foto aan dit verzoek
alleen de refelctie van het raam is te zien
en niet het interieur waarnaar niet gegluurd mag worden...

Anna

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please