2.7.08

Sinti 3

« Sinti 4.. | no picture please | Sinti 2 ... »

3. Kijken hoever je fysiek kan gaan...
Hoe consequent zijn jullie, vraag ik.
Zoveel mogelijk, zegt de vrouw die met haar gezin speelt dat ze in de oudheid leven.
De auto’s, vraag ik.
We zijn nog kamp aan het opzetten, de auto’s gaan zo weg, zegt de ik-speel-dat-ik-in-de-oudheid-leef-mevrouw
Een vrouw met een mes aan haar riem, draagt twee trays met eieren.
Ze slaat ze stuk in de braadketel boven het vuur.
De eieren zitten in kartons uit de winkel.
De kartons doen we dadelijk weg, zodra de eieren in de pan zijn, zegt de vrouw na mijn kritische blik.
De appelsap komt ook uit de winkel.
Het is geen doen om appels te persen en daar appelsap van te maken, volgt het verklarende antwoord.
Maar zodra we hier zijn, gaat de appelsap in een kruik.

Twee blonde kindjes in een tuniekje rennen rond. Het ene kindje heeft rubberen laarzen.
Het andere zelfgemaakte leren schoentjes. Hij zal wel natte voeten hebben.
Het terrein is bestrooid met houtsnippers en is niet modderig maar het heeft de hele dag geregend.
Het is nat.
Ik ben heel sterk en ik kan heel hard rennen, zegt het jongetje.
De moeder van de kinderen verontschuldigd zich voor de bodywarmer die ze nog aan heeft.
Die gaat zo dadelijk uit.
Het is wel veel warmer met dat vest, zegt Indy.
Eerlijk gezegd, ik ben blij als ik mijn wollen tuniek kan aantrekken, zegt de vrouw met de bodywarmer.
De vrouw woont elk weekend met haar gezin op het terrein.
En in de vakanties, zegt het jongetje met de natte voeten.
Ze wonen met zijn vieren in een klein houten huisje.
Ze hebben ervoor gekozen om elk weekend te leven zoals in de oudheid.
Zonder televisie, koelkast en magnetron. Kijken hoever je fysiek en mentaal kan gaan.
De jongetjes lijken net meisjes met hun lange blonde haren.
De vader komt aanlopen, blote voeten op de houtsnippers. Lang krullend haar en een wit mutsje.
Ik wil kijken hoever ik fysiek kan gaan, zegt de vrouw met een serieus gezicht.
Het jongetje in de zelfgemaakte leren schoentjes staat te bibberen.
Ik heb geen onderbroek aan, heeft hij net verklapt.
Jullie moeten naar bed, zegt de moeder.
Bed. Er is geen bed. Wollen paardendekens op de houten vloer, nauwelijks een matras, geen kussen.
Ik moet eieren gaan bakken, zegt de vrouw met de jonge kindjes.
Ze zitten al in de pan, zegt de mevrouw met het mes aan haar riem rond het middel.
39 eieren, zegt het jongetje zonder onderbroek.

Ik moet dit even laten bezinken, zegt Indy.

Anna


Sinti 1 »
Sinti 2 »
Sinti 3 »
Sinti 4 »
Sinti 5 »
Sinti 6 »

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please