17.4.08

over bloggen 4

« over bloggen 4... | no picture please | BTW-aangifte... »
Een goed gesprek onder miljoenen ogen
Volgens Elmine Wijnia is een weblog een platform voor de 'ideale gesprekssituatie'
Dat houdt in dat iedereen gelijke toegang heeft tot de communicatie.
Dat er geen machtsverschillen bestaan tussen de deelnemers.
Dat alle deelnemers zich waarachtig tegenover elkaar uiten.

Weblogs dragen bij aan een nieuw soort democratie.
De consensus wordt niet meer gestuurd door de massamedia, de broadcasters,.
Door de veel-op-veel conversaties tussen mensen komen die onderling tot een consensus.
Een emergente democratie.

Democratie bestaat niet laat staan emergente democratie
Wie denkt dat internet een democratisch medium is, moet zijn argumenten nog maar eens goed bekijken, zegt Geert-Jan Bogaerts chef internet van de Volkskrant op zijn weblog. Hij noemt het internet een speeltuin voor machtigen tegenover machtelozen. Hij zegt dat er A-, B- en C-bloggers bestaan. De A-lijst is de elite van een paar gelukkige en zeer goed bezochte weblogs. De B-bloggers zijn veel talrijker maar ook veel minder gelukkig en rijk.
Het zijn er een paar duizend, wereldwijd. De overgrote meerderheid op de C-lijst blogt voor zichzelf zonder enige hoop, en misschien ook zonder enige verwachting, op rijkdom of roem.

Het populairste jongentje van de klas
Volgens Geert-Jan Bogaerts is het heel goed mogelijk om als blogger op de A-lijst te komen. Hij zegt dat dat zelfs bedrieglijk eenvoudig is. Je moet zorgen dat je onmisbaar wordt. Je moet zorgen dat er over je gepraat wordt. Je moet zorgen dat je populair wordt.
Ai, Anna, foei toch, eerst zorgen dat je populair wordt en onmisbaar en dat ze over je kletsen.
Ja, maar, ja maar dat wil ik helemaal niet. Ik ben heel blij met mijn plekje op de C-lijst. Echt waar en ik ben ook gelukkig. Anna, concentratie, je bent aan een serieus stuk bezig. Humor schrijven is niet iedereen gegeven.
Humor schrijven is moeilijk.

Wat zijn de voorwaarden voor een een goed gesprek
Een weblog zou een platform voor de 'ideale gesprekssituatie' moeten zijn.
Dat betekent dat iedereen gelijke toegang tot de communicatie zou moeten hebben.
Dat is bij het VK-weblog niet het geval. Bezoekers met een extern weblog krijgen een avatar met een enigma door hun hoofd. Ze worden ook wel de 'anoniemen' genoemd terwijl sec gezien dit niet de juiste toepassing van deze term is, omdat ze simpelweg niet de mogelijkheid hebben om zich te identificeren anders dan zelf een weblog bij de Volkskrant te beginnen. Een simpele inlogpagina met de mogelijkheid een avatar aan te maken en te linken naar een externe website zou de openheid van het VK-blog zeker vergroten en het incrowd-gehalte verkleinen.
Aan de eerste voorwaarde voor een 'ideale gesprekssituatie' wordt door het VK-webblog niet voldaan.

Voorwaarde twee voor een ideale gespreksituatie:
Er bestaan geen machtsverschillen tussen de deelnemers.
Die bestaat er op het VK-weblog wel. Ook hierover heeft de chef redactie internet aangegeven niet aan democratie te doen. Excuus voor de kromme zin. Hoe zou dat moeten democratie op het VK-blog. De Volkskrant is een sterk merk. Bloggers fietsen mee op dat sterke merk. De Volkskrant wil de image van het sterke merk bewaken. Een blogger die het daar niet mee eens is, is als met een groot Cola-blik op je auto rondrijden en dan heel hard roepen dat je geen Cola lust. Of je Cola lust? Neee! Serieus blijven, Anna. Humor is niet iedereen gegeven.
De derde voorwaarde voor een ideale gespreksituatie is dat alle deelnemers zich waarachtig tegenover elkaar uiten.

Waarachtig zijn
Mensen zouden zich op hun weblog niet anders moeten voordoen dan ze in werkelijkheid zijn.
Kenmerk van het internet is dat het makkelijk is om je identiteit verborgen te houden of er zelfs over te liegen.
De mogelijkheid om te liegen over je identiteit is een bedreiging voor de kwaliteit van de communicatie, stelt Wijnia.

In een weblog is de waarheid van de schrijver niet altijd evident.
Je moet er wat moeite voor doen om een tekst op authenticiteit te beoordelen.
Een hulpmiddel van het weblog is de mogelijkheid om te linken.
Linken naar je persoonlijke pagina waarin je iets onthult over je achtergrond. Linken naar andere weblogs.
Linken naar vorige artikelen dragen bij aan de waarachtigheid van de auteur.

Toch bestaat er een grote behoefte aan anoniem bloggen.

Anna

bronnen:
E.R. Wijnia
afstudeerscriptie Toegepaste Communicatiewetenschap
Universiteit Twente 2004

Geert-Jan Bogaerts, chef internet van de Volkskrant

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please