16.2.08

Frankenstein, Casanova en een Nachtwake

« Datumloze dagen... | no picture please | Frankenstein repetitie... »

Bewustzijn in de hersenen
Het bewustzijn zit niet in de hersenen, zegt cardioloog Pim van Lommel.
Negentig procent van de neurowetenschappers gelooft dat het bewustzijn in de hersenen wordt geproduceerd, zegt van Lommel. Maar het bewustzijn kan heel helder zijn als de hersenen niet meer functioneren. zoals bij een bijna dood ervaring. Sterven is een proces. Wie organen uit een lichaam verwijdert, versnelt het stervensproces. Niet voor niets wordt in de meeste tradities het lichaam drie dagen met rust gelaten. Kaars erbij. Bidden. Praten. Intuïtief weten mensen dat je voor zo'n proces de tijd moet nemen.


Wijsheid, macht en dementie
Bewustzijn is een product van de hersenen, zegt Elkhonon Goldberg.
De meeste mensen beschouwen wijsheid niet als een biologische eigenschap maar dat is ze wel.
Onder de deugden die in de staat worden aangetroffen valt wijsheid ons het eerst in het oog, zegt Plato in de Staat.
Was dat maar waar, zegt Goldberg. We denken vaak dat rijke en machtige mensen niet onderhevig zijn aan de wetten van de fysica en de biologie. Rijke en machtige mensen koesteren die overtuiging zelf het sterkst. Dat is hybris.
De biologische processen die dementie veroorzaken maken geen onderscheid op basis van rijkdom, macht en morele rechtschapenheid. Veel politieke leiders zijn mannen en vrouwen boven de zestig en zeventig. De illusie dat de halfgoden die de top van de menselijke samenleving bereiken aan de ontluistering van de hersenen kunnen ontsnappen is een illusie. Ze nemen vaak beslissingen terwijl hun geest van zijn vermogens berooft wordt en het meest briljante intellect in een lege huls verandert. Een incoherent en verward restant van een menselijk wezen.

Frankenstein

Hybris. Wanneer is dood dood. Halfgoden die dementerend de wereld bestieren
Frankenstein neemt met halfgod geen genoegen. God noemt hij zich
Ko van den Bosch speelt Frankenstein in de gelijknamige voorstelling van d'Electrique. Frankenstein is uitgekeken op zijn vrouw en uit verveling maakt hij een nieuw mens. Geen vrouw. Vrouwen zijn overbodig. Een mens naar zijn gelijkenis.
Hij heeft geen zin in de opvoeding. Het monster is immers al volwassen.
Frankenstein creëert leven uit dode massa. Maar wat is het leven zonder liefde. Zonder liefde worden de synaptische verbindingen in de hersenen kapot gemaakt.


Liefde
We hebben haar te vaak veranderd in iets anders totdat we haar niet meer herkenden. Haat heeft me hier gebracht maar liefde kan me bevrijden.
Alleen het einde herkennen we nog omdat dat zo donker is.

Hoe is het om dood te zijn, vraagt Frankenstein aan het monster.
Saai, zegt het monster.


Synaptische verbindingen in de hersenen
De hersenen ontwikkelen zich in antwoord op ervaringen.
Door middel van aandacht, bv. iemand die met het kind speelt en praat, zodat het wordt afgeleid van een bombardement aan activiteiten en geluiden, vormen de hersenen de verbindingen die nodig zijn om te kunnen functioneren.
Bij afwezigheid van liefdevolle aandacht worden de synaptische verbindingen in de hersenen opgeheven. Terwijl de gebieden in de hersenen die te maken hebben met een normale emotionele regulering bij een verwaarloosd kind onderontwikkeld zijn, zijn die gebieden die te maken hebben met stress bij deze kinderen vaak overontwikkeld. Is bij een normaal persoon de flight or fight reactie gerelateerd aan werkelijk dreigend gevaar, bij een verwaarloosd kind is dit mechanisme vrijwel constant actief.

Overbodige vrouwen
Het monster vermoord zijn geliefde. Per ongeluk. Hij heeft geen besef van de waarde van het leven. Leven kan je maken naar believen dat heeft hij van Frankenstein geleerd.
Je kunt haar toch weer levend maken, zegt het monster.
Niet haar, zegt Frankenstein. Dat was de laatste vrouw.
Frankenstein is uitgekeken op zijn vrouw. In het stuk speelt Ian, een man, de rol van de vrouw van Frankenstein als een vooraankondiging van het opheffen van het vrouwelijk ras.
Ze zijn overbodig geworden, als leven buiten de baarmoeder gemaakt kan worden.

Overbodige mannen
Kijk naar de televisie. Discovery. Een documentaire over dieren die zichzelf klonen.
Mensen kunnen zichzelf ook klonen en dan heet dat tweelingen.
Kijk naar een visachtig dier. Vrouwelijk. Ze kan zichzelf reproduceren zonder tussenkomst van een man. Ze maakt identieke nakomelingen van zichzelf.
Dat is efficiënt die uniformiteit maar ook saai. Een ander visachtig wezen is hermafrodiet. Probleem opgelost. Mes en schede tegelijk. Terwijl het beestje van voren aankoppelt wordt het van achteren gepenetreerd. Zo koppelen de wezentjes zich aan elkaar tot één grote orgie.

Gender confusion
Het monster vermoord in de voorstelling Frankenstein de laatste vrouw.
De wereld kan wel zonder.
Het monster heeft geen onvoorwaardelijke moederliefde gekend. Je zou denken dat hij op zijn minst gender-confused moet zijn.

Op het station zie ik een man met lang grijs haar en een baard van een week. Hij draagt bruine mannen-schoenen, beige sokken een maillot met een motiefje onder een een heel kort spijkerrokje. Hij draagt een kort beige jasje, armbanden, oorbellen en een damestasje.
Marokkaanse jongetjes moeten om hem lachen maar de man/vrouw heeft er geen last van lijkt het.


Efficiency
De wereld kan wel zonder vrouwen als de mens gekloond kan worden.
Allemaal het zelfde. Uniformiteit is efficiënt.

In een door efficiency gedomineerde wereld moet elke ontwikkeling bijdragen aan de vooraf gestelde, beperkende en praktische doelen. Voor schoonheid, creativiteit, fantasie, genot, inspiratie en poëzie is hier helemaal geen plaats meer en dat zou echt een onaantrekkelijke wereld creëren. Stel je eens een volstrekt efficiënte wereld voor.
Een Italiaans etentje zou bestaan uit een rode pil en een glas water met aroma.
Mozart zou de piano aanslaan met één hamertje. Van Gogh zou maar één kleur gebruiken.
En wat te denken van efficiënte sex?

Efficiency is saai
Een efficiënte wereld is niet ons idee van aangenaam.
In tegenstelling tot de natuur zou het een kille boel zijn.
Doods.
Hoe is het om dood te zijn, vraagt Frankenstein aan het monster.
Saai, zegt het monster.
Als je dood bent zie je geen kleuren meer alleen maar wit of als je pech hebt zwart.

Het decor van De Gravin van Parma is zwart.

Van uniformiteit ga je dood
De pauze tussen twee hartslagen is nooit gelijk. Die veranderlijkheid is gezond.
Pas enkele maanden voor de dood gaat het hart heel regelmatig kloppen.
Dan zou je dus kunnen aanvoelen wanneer je gaat sterven. Heeft Casanova zo'n voorgevoel?
Casanova is op het eind van zijn leven. Hij wil nog één keer Francesca zien.
De vrouw waarvan hij denkt dat hij echt gehouden heeft.
Hij verkleed zich als vrouw om naar het Carnaval-bal te gaan. Maar Francesca is hem voor.
Ze bezoekt hem op zijn hotelkamer verkleed als man.
Ook in deze voorstelling gender-confusion.
Francesca is boos op Casanova. Ze houdt van hem maar kan hem niet krijgen.
Dat is dom van Francesca. Casanova is een gewonde man.
Een in zijn jeugd narcistisch bezet kind.
Casanova kan niet van de vrouwen houden want hij wacht nog steeds op de liefde van zijn moeder.

Het decor is zwart. Het is een talig stuk. Veel tekst, weinig te zien.
Er zijn mensen die helemaal gelukkig worden van mooi gesproken zinnen.
Ze denken de beelden er zelf bij.

Nachtwake
In de voorstelling Nachtwake is het ook donker. Er is veel tekst.
De acteurs dragen zendmicrofoons zodat ze zacht kunnen praten en toch goed hoorbaar zijn.
Alle zinnen bevatten emotionaliteit in tegenstelling tot het cerebrale van De Gravin van Parma.

Twee broers komen met hun vrouwen bij elkaar na de crematie van hun moeder. De urn met haar as staat nog op de tafel. Gaandeweg de nacht ontdekken beiden dat ze gevangen zitten in hun huwelijk De een is uitgekeken op zijn relatie, de ander hoort ter plekke dat zijn echtgenote een affaire heeft met een jongere man. De confrontatie met de dood maakt hen onzeker.

Defending the Cave-man
Kijk naar de televisie.
Een aankondiging van de voorstelling Defending the Cave-man van Peter Faber.
Hij zegt dat de man een jager is en de vrouw een sprokkelaar.
Om te kunnen jagen moet je efficiënt en doelgericht zijn.
Om te kunnen sprokkelen moet je veelzijdig zijn.
Een vrouw heeft wel 85 erogene zones, waaronder de bilnaad.
Terwijl efficiënte sex recht op zijn doel afgaat.

De ex van Adam
Tis allemaal fout gegaan bij Adam en zijn ex.
Zij zei het al. Ik wil niet steeds onderop liggen. Kunnen we niet eens een ander standje proberen.
Maar Adam werd boos en Lilith ging ondergronds.
Adam nam Eva tot zijn vrouw. Een veel gewilliger type. Eva is braaf, gehoorzaam, meegaand en vind het geen enkel probleem om de onderliggende partij te zijn.

Hoe zou de wereld eruit gezien hebben als niet Eva maar Lilith het archetypische rolmodel was geworden?
Veel vrouwen gaan op zoek naar hun Lilith energie, hun ontembare, vrije, donkere seksuele verleidelijke en creatieve kracht.
Ze bevrijden Lilith uit de grot van hun onderbewustzijn en geven haar de ruimte die haar toebehoort.

Lilith
Als je geen liefde krijgt neem je genoegen met macht.
Als macht de leiding heeft verdwijnt de wijsheid.
Lilith gaat ondergronds. Blijft over. Het verlaten kind. De autoritaire vader en de ontwapende vrouw.


Anna

meer informatie over Frankenstein, Casanova en een Nachtwake



bronnen:
Pim van Lommel
Eindeloos bewustzijn
een wetenschappelijke visie op de bijna dood ervaring


Elkhonon Goldberg
De wijsheid paradox
hoe het verstand groeit terwijl de hersenen ouder worden

Cradle tot cradle
Afval is voedsel

Michael Braungart & William McDonough

Uw brein als medicijn

Dr. David Servan Schreiber

NRC zaterdag 9 februari 2008

Happinez nummer 1 2008


Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please