2.9.07

In paradisum

« Gina Vodegel | no picture please | de zon in de chrysant »

Bij de ingang van de kerk staat neef Paul, de begrafenisondernemer.
Hij is wel twee meter lang strak in het pak in een grijs rokkostuum.
Ik moet vandaag de kist van mijn overleden tante begeleiden op weg naar het altaar en ook weer bij het zingen van het In paradisum.

In paradisum decudant te Angeli
Mogen de engelen u naar het paradijs begeleiden
De rite de passage als de kist naar het graf begeleid wordt.

Paul staat bij de ingang van de kerk.
Hij legt uit wat de bedoeling is.
Heb je spek met eieren gegeten vanmorgen?
Hij maakt een grapje.
Ik denk dat hij bedoelt dat ik moet overgeven van de misselijkheid van de zenuwen.
Dat bedoelt hij niet. Hij bedoelt of ik vanmorgen goed gegeten heb zodat ik sterk genoeg ben om de kist te dragen.
En dat is een grapje.
De kist hoeft niet gedragen. De kist staat op een draagbaar op wielen.
De dragers hoeven de kist maar te rollen maar zelfs die eenvoudige taak maakt me zenuwachtig
De kapelaan komt met de misdienaar om de kist te zegenen en we lopen achter hem aan naar het altaar.
De kist komt netjes terecht tussen de vier kaarsen op standaard.
Op de trappen van het altaar ligt mijn bescheiden boeketje tussen de grote bloemstukken in.

Dan is de mis afgelopen. Im paradisum wordt gezongen.
Ook als je niet gelovig bent moet je op een begrafenis van het lied huilen.
Maar dit keer niet want ik sta alweer geconcentreerd naast de kist om de omgekeerde weg te maken.
Nu kan er niks fout gaan. Gewoon hetzelfde doen als aan het begin van de mis.
We lopen achter de kapelaan de kerk uit in hetzelfde tempo als gekomen.
Het rollen van de kist gaat niet soepel. Het gaat stroef zelfs.
We lopen te langzaam de kapelaan is al bijna buiten en hij kijkt om waar de kist blijft.
Het lukt niet om sneller te lopen want elke keer als ik probeer een beetje te versnellen voel ik een rukje aan de kist.
Na drie rukjes begrijp ik de boodschap.
Paul, de begrafenisondernemer loopt achter de kist en houdt de kist tegen.
We lopen veel te snel voor het hoogbejaarde gezelschap in de begrafenisstoet.

In paradisum decudant te Angeli
Mogen de engelen u naar het paradijs begeleiden

Dat zou mooi zijn als er een bende Engelen bij je is als je dood bent.

Anna

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please