11.8.06

hoogbouw

Vandaag is vuilnisophaaldag. Dat weet ik omdat er in de hele straat vuilniszakken buiten staan. Op de zakken zitten stickers van de milieupolitie. De eigenaar van de vuilniszak moet de zak binnen halen. Onder mijn raam zie ik de buurman van no 14 in discussie met de poltie.
Ik ben het er niet mee eens, hoor ik hem zeggen en de politie antwoord dat de vuilnisjongens de zakken vandaag niet mee neemen.
Buurman no 14 neemt zijn vuilniszakken naar binnen. Wat is er aan de hand? Zijn de zakken te vroeg buiten gezet en is daarom de hele straat geverbaliseerd of wordt de vuilnis vandaag niet opgehaald en waarom niet. De vuilnis wordt elke week op woensdag opgehaald. Ik zet mijn vuilniszak buiten en haal hem weer binnen. Buurman zet de GFT bak buiten. Ik let op of hij ook een vuilniszak buiten zet.
Er is iets aan de hand, zeg ik. Alle zakken zijn gestickert door de milieupolitie.
Ja, dat viel me ook al op, zegt buurman. Hij haalt zijn vuilniszak weer binnen. Hij kijkt op de ophaalkalander Alleen GFT. Ik zal maar eens volgzaam zijn, zegt hij.
Er ontstaat lichte opwinding in de straat over de gestickerde zakken. Buren steken de straat over en discusieren over het vuilniszakkenophaalbeleid van de gemeente Maastricht. Om 11.00 uur komt de vuilniswagen. Ik ga op het balkon staan.
Zijn die vuiniszakken van u, vraagt de jongen
Nee, zeg ik.
Oh, zegt hij, anders zou ik ze meenemen als ze van u zijn. U bent hoogbouw.
Ik heb wel een volle zak. Ik ren naar beneden met mijn vuilniszak en overhandig hem aan de vuilnisjongen. Op no 14 en aan de overkant op no 17 staan de buren achter de vitrage. Mijn vuilniszak wordt wel meegenomen.
Wat is er aan de hand, vraag ik.
Jij bent hoogbouw, zegt de jongen. Jij mag je vuilniszak elke week buiten zetten. De anderen niet. Buurman op no 16a mag ook.
Buurman is toch geen hoogbouw? Buurman woont op de begane grond.
A en B huisnummers mogen wel.
Als de buurt zijn zak bij mij voor de deur zet nemen jullie alles mee?
Ja maar deze zakken als die niet binnengehaald worden nemen we ze mee en dan worden ze opengemaakt en dan krijgt de eigenaar een bekeuring dat is wel 150 Euro. Vroeger namen we ze gewoon mee. Dat mag niet meer.
Dus jullie mogen vandaag alleen ongestickerde zakken meenemen?
Ja.
Dan hebben jullie niet veel te doen vandaag?
Nee. De hele buurt staat vol gestickerde zakken.
Bel aan bij Buurman a. Je had wel je vuilniszak mogen buiten zetten. Jij bent hoogbouw.
Ik ben toch geen hoogbouw.
Je hebt een A huisnummer dan mag het.
Ik weet al wat het is er is een nieuwe milieu ambtenaar die weet dat niet dat het altijd gedoogt wordt. Dat is gedoogbeleid ze moeten die zakken gewoon meenemen. Ik ga er wel eens een belletje aan wijden. Wat doen ze met die zakken als de mensen ze niet binnenhalen?
Openmaken en doorzoeken of ze een adres vinden. Daarom moet je ook nooit post met je adres erin in een vuilniszak stoppen. En dan krijg je een bekeuring. 150 Euro.
Ha, schampert Buurman een bekeuring. Van wie dan? Van de milieupolitie? Die heeft toch geen aanhoudingsbevoegdheid. Ik ga er eens een belletje aan wagen.
Even later hoor ik door het plafond de zware stem van Buurman, Woe woe woe woe woewoe wow woe woe. Het gaat een hele tijd door. Een petitie laten rondgaan zegt de politie. Woe woe woe. Ik ben het er niet mee eens, zegt Buurman.
11 augustus 2006

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please