25.1.06

liever mooi zijn

Marina zegt.
Lang geleden toen ik An artist must be beautiful. Art must be beautiful., maakte dacht ik dat kunst verontrustend moest zijn. Niet mooi.
Als kunst gewoon kunst is verliest het zijn kracht. Wordt het decoratief.
Ik maak nooit decoratieve kunst. Kunst moet verontrustend zijn. Verschillende lagen van bewustzijn hebben. Eeuwigheidswaarde.
Kunst moet een spirituele waarde hebben en verschillende staten van bewustzijn aanboren.

Lang geleden toen ik An artist must be beautiful. Art must be beautiful., maakte dacht ik dat kunst verontrustend moest zijn.
Nu op mijn leeftijd, denk ik daar anders over. Schoonheid daar is niks mis mee. Mijn leven is vol tegenstellingen. Ik ben altijd sterk geweest. Mannelijk. Na mijn breuk met Ulay... Na mijn breuk met Ulay besloot ik dat ik toe was aan glamour. Aan liefde. Schoonheid.
[The Lovers walk over de Chinese muur werd geen huwelijk maar een afscheid. Ulay koos voor een Chinese]

Marina Abramovic figureert in Sex and the city. Ze wil dat mensen weer vasten om hun lichaam te zuiveren en het trillingsniveau van energie verhogen. Carrie en Samantha kunnen niet vasten. Daar zijn ze veel te dun voor. En mooi zijn ze ook al. Ondanks één grijze schaamhaar.
Het is jammer dat Marina zo’n hekel aan de opera heeft. Daar zou ze echt op haar plek zijn. Ze vind het niks de opera. Ze vind opera artificieel. Plastic. Nep. Gespeeld. Niet echt.

Marina Abramovic zingt een liedje. Hey little golden girl, come to pick up the celery with me. And the little girl answers. I can’t my lord. I can’t my lord. There is not enough light to see. Ze moet ervan huilen van het liedje. Ze zegt dat het een mantra is. Toch jammer dat ze niet van de opera houdt. Ze zou de mensen aan het huilen kunnen maken. Echte tranen.

« illy illy illy | high and low culture »

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please