La Révolte des Mannequins
« La Révolte des mannequins 2 | no picture please | Dr. Oetkering »
De mechanische marionetten van het Franse theatergezelschap Royal de Luxe zijn internationaal een fenomeen. Dit keer brengt regisseur Jean-Luc Courcoult in La Révolte des Mannequins paspoppen in 15 winkel-etalages in het hart van Maastricht tot leven. In elke etalage vertellen de poppen een ander verhaal. En omdat de beelden elke avond veranderd worden ziet het publiek elke dag opnieuw een nieuwe scène verbeeld...
Te zien in Maastricht t/m 15 Maart
gevechtstenue voor dwergen €99,-
gemeen verhaal voor andermans kinderen
Jean-Francois Millet, The Angelus
eet je soep op als je groot wil worden
De paspoppen pikken het niet langer
MAASTRICHT - In Maastrichtse etalages spelen zich bizarre taferelen af. Met dank aan Royal de Luxe.
In La Révolte des Mannequins komen paspoppen in opstand tegen hun gefixeerde bestaan als mode-ideaal. Ze krijgen menselijke trekken en leven hun meest zwartgallige fantasieën uit. Een man smelt langzaam weg in zijn eigen moeras. Een zwangere vrouw baart een mannetje via haar buikwand. En een soep-etende reuzenpeuter ontgroeit zijn kinderetalage.
Het beroemde straattheatergezelschap Royal de Luxe – zelden in Nederland te zien – is op uitnodiging van Theater aan het Vrijthof in Maastricht te gast met een iedere dag uitdijend stripverhaal. Direct na sluitingstijd trekt een Frans legioen van 25 kunstenaars door de stad om de elf feuilletons een scène verder te helpen. Wie La Révolte des Mannequins in zijn volle wasdom wil meemaken, zou een week in de stad moeten bivakkeren.
De eerste dagen blijkt het publiek vooral nog verward. Plattegrond en programmaboekje geven geen inhoudelijke uitleg van de toch tamelijk bizarre taferelen. Een bewuste keuze, zegt oprichter en artistiek leider Jean Luc Courcoult. Hij wil de verbeeldingskracht van mensen langzaam opwarmen. Ik bekritiseer de maatschappij speels en stiekem. Consumenten kopen een ideaalbeeld omdat ze in de etalage zien hoe mooi dat jurkje om die pop valt. Maar wie heeft de maten van een paspop?
Zachtaardig zal het er de komende dagen niet aan toe gaan in de etalages. Sommige verhalen beginnen wreed en worden macaber, zoals het Gemeen verhaal voor andermans kinderen over zeven dwergterroristen die een operazangeres en haar violist gijzelen. Te hard voor argeloos langs wandelende ouders met kinderen?
Courcoult : De wereld van internet, die is pas hard. Mensen en kinderen zíjn gemeen. De poppen kijken dat van hen af.
Te zien in Maastricht t/m 15 Maart
tekst: Annette Embrechts
Volkskrant 12 maart 2008
Anna