19.12.07

mesjomme, of de betekenis van weemoed

« x-mas wish | no picture please | desperado »

Op het plein zit een mevrouw op een bankje, haar hond op schoot.
Het is echt zo dat honden en eigenaar op elkaar lijken.
De hond heeft blonde lange haren en de mevrouw ook.
Ze zit ineengedoken, haar gezicht is gerimpeld.
Frisjes, zegt ze. Het is frisjes.
Het is ook winter, zeg ik.
Ik hoest, zegt de mevrouw.
Ik hoest al vanaf mijn derde. Astma.
Ik mag geen hond. Ik doe het toch.
Heb er wel veel werk aan. Ze klit hè.
Toen ik haar kreeg was ze helemaal verwaarloosd.
Ze was kort geknipt. Dat moet niet met deze honden.
Die moeten lang haar hebben.
De mevrouw heeft ook lang haar. Grijs, wat eens blond geweest moet zijn.
De hond heeft een staartje boven op zijn hoofd in een elastiekje.
De mevrouw draagt een kralen-ketting om haar pols. Gekleurde plastic kraaltjes.
Een ketting die ze meerdere malen om haar pols heeft gedraaid als armband.
Waar woont u, vraagt de mevrouw.
Hier om de hoek.
Waar ze allemaal bij elkaar wonen?
Een studentenhuis?
Nee, waar ze allemaal bij elkaar wonen. Op de hoek.
Op de hoek is een begeleid-wonen huis voor psychiatrische patiënten.
Met mij is het helemaal goed, zeg ik.
Oh met mij ook, zegt de mevrouw, hierboven is het allemaal in orde.
Maar het lichaam hè. Het lichaam hè dat wil niet meer. Woont u alleen?
Ja.
Oh, ik ook. Er is niks beter dan alleen wonen.
Ik ben twee keer getrouwd geweest. Ze zijn allebei dood..
Nee, dat waren geen makkelijke. Ik hou niet van ruzie.
Zo ben ik niet opgevoed. Ik paste me steeds aan.
Dat is als je katholiek bent opgevoed hè.
Waarom heeft u geen aardige man uitgezocht?
Ach, dat ging zo vroeger. Als een man je vroeg dan zei je ja.
Zou u het nog eens over willen doen?
Oh ja, ik ben nu pas de stress kwijt van mijn jeugd.
De mevrouw zegt dat ze wel weer jong zou willen zijn en een leuke man trouwen.
Hoe oud ben je?
46
Je ziet er niet 46 uit
U ziet er ook goed uit.
Ja, dat vind ik ook, zegt de mevrouw. Werk je niet?
Jawel, ik ga nu naar Brussel Noord voor een foto-shoot. Ik ben fotograaf
De mevrouw lacht. Wat leuk!


Anna

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please