27.8.07

wiener melange

« ignignokt gives the vinger | no picture please| witte chrysanten »

Het is repetitie in het gebouw van de ENCI waar een nieuw theater gebouwd wordt.
Harry de Wit maakt er een voorstelling voor de Nederlandse Dansdagen in Maastricht.
A. moet er naar toe. Hoe kom ik daar, zegt hij.
Zal ik een fiets huren?
Dat is een goed idee, zegt A.
Bij de fietsverhuurder vraag ik een fiets.
Ik heb alleen nog maar hybride fietsen. Die zijn 100 Euro borg.
Loop naar de pin-automaat om 100 Euro te pinnen.
Wat zou een hybride fiets zijn...
Bij de fietsenverhuur vraagt een vrouw naar mijn wens.
Een fiets, zegt ik.
Een hybride fiets of een stadsfiets?
Er waren alleen nog maar hybride fietsen zeiden ze.
Nee hoor, zegt de mevrouw, er is net een fiets binnengekomen.
Ze haalt een stadsfiets uit de stalling. De fiets ziet er behoorlijk hybride uit.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet wat een hybride fiets is.
Zal ik het zadel lager zetten, zegt de mevrouw.
Dat lukt wel. zeg ik.
De mevrouw dringt aan. Ze schat mijn lengte en gelooft niet dat ik de trappers kan raken.
Als bewijs moet ik een stukje fietsen. Het zadel hoeft niet verstelt.
Zet de fiets voor de deur op slot.
Hoeft een fiets in Maastricht niet aan de ketting, zegt A. die in Amsterdam woont.
Vast wel, zeg ik, maar ik heb geen ketting.
Handig, een fiets, zegt A. Hoe kom jij bij de Enci. Had je niet twee fietsen moeten huren?
Ik loop wel, zeg ik.
In het stadspark ligt een student in het natte gras te slapen.
Hij heeft een stuk gekleurde papieren feest-slinger rond zijn nek.
Naast hem zitten eenden en de fontein spuit water.
De student slaapt.
Neem mijn toestel maar op hetzelfde moment belt A.
Waar ben je?
In het stadspark.
Oh, ik had je willen vragen om een kan koffie mee te nemen.
Er is hier alleen Wiener Melange.
Loop langs de Maas richting Enci. Bij de buurtwinkel koop ik een pot Nescafé en een pak koekjes.
Ik krijg zes cent wisselgeld. Zes cent?
Ik geef de man de cent wisselgeld terug.
U rekent nog in centen, zeg ik.
Dat doe ik, zegt de man van de buurtwinkel.
Ze hebben die centen ingevoerd niet om ze na een paar jaar al weer af te schaffen.
Ik reken in centen.

In het gebouw van de Enci waar een nieuw theater gebouwd gaat worden en
Harry de Wit een voorstelling maakt voor de Nederlandse Dansdagen,
mix ik Nescafé en Wiener Melange tot een drinkbaar kopje koffie.
We hebben catering nodig, zegt Harry de Wit.

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please