6.7.07

hier volgt een omroepbericht....

« horeca hooligan | home | Japan sale »



In de trein van Den Haag naar Venlo.
Een omroepbericht. In deze trein zijn service-conducteurs aanwezig.
Als u vragen hebt kunt u ze aan de service-conducteurs stellen.
Dat klinkt spannend. Hoop dat er een conducteur langs komt.
Welke vraag zal ik hem stellen?
De eerste conducteur die ik zie loopt langs zonder iets te zeggen of te controleren.
Vlak voor Eindhoven stapt een vrolijke conducteur de coupé binnen.

Ben u een service-conducteur?
Ik ben hoofd-conducteur, zegt de vrolijke conducteur.
Er werd omgeroepen dat er service-conducteurs aan boord zijn.
Dat hebben we inderdaad omgeroepen, zegt de conducteur zonder zijn vrolijkheid te verliezen.
Er lopen wel eens mensen verdwaald door de trein en daarom roepen we om dat ze vragen aan ons kunnen stellen. In de toekomst verdwijnt het, dat kaartjes knippen. Dan heeft iedereen een OV-chipkaart en staan er poortjes op elk station.
Zoiets als bij de tolwegen?
Daarmee kan je het wel vergelijken vind de conducteur van wie ik nog steeds niet weet of hij nu service-conducteur is.
Maar sommige mensen willen dat niet, zegt de hoofd-conducteur. Die willen geen service. Die willen dat hun kaartjes gecontroleerd worden.
Worden jullie nu omgeschoold tot service-conducteurs?
Dat hoeft niet, zegt de conducteur. Dat weten we wel hoe dat moet.
Betekend die rode streep op uw uniform dat u hoofd-conducteur bent?
Nee, dat betekend dat ik service-conducteur ben. De machinist heeft een gele streep op zijn uniform.
Als je een gele streep hebt mag je rijden?
Als je een gele streep hebt mag je rijden bevestigd de hoofd-conducteur die toch een service-conducteur blijkt te zijn.
Kijk ik heb een speldje.
De service-hoofd-conducteur haalt een speldje uit zijn portemonnee.
Hoofd-conducteur staat er in zwarte letters op het zilveren speldje.
En deze heb ik ook nog. Hij laat nog een speldje zien.
Service en info staat er op.
Die is van vroeger, zegt hij. We mogen geen speldjes meer dragen. Alleen deze.
Hij voelt op zijn colbertjasje naar een oneffenheid. Hier zat het speldje.
De andere conducteur loopt de coupé binnen. Hij draagt het hoofd-conducteur-speldje precies op de goede plek.
Nog een hoofd-conducteur, zeg ik.
Ik ben zijn chef, zegt de hoofd-conducteur die zijn speldje niet draagt tegen de nep-hoofd-conducteur die zijn speldje draagt omdat het toevallig vanochtend op zijn jasje zat.
Wel verwarrend, zeg ik.
De chef-hoofd-service-conducteur en de nep-hoofd-service-conducteur lopen lachend de coupé uit.
Ze vergeten te zeggen dat ik in Eindhoven moet overstappen maar dat weet ik zonder te vragen.
Bij het uitstappen van de trein krijg ik de deur niet open. Een man op het perron probeert vanaf zijn kant.
Hij gebaart. Andere deur proberen. De service-hoofd-conducteurs zijn nergens te zien en dat is goed.
Te veel service gaat ten koste van de zelfredzaamheid van de mens

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please