19.2.07

een pro-actieve kip

Het is carnavalszaterdag, er staan hekken op de markt, er zal wel weer iets gebeuren zo dadelijk, om drie uur hoor ik, het gebeurt om drie uur, een uurtje later loop ik terug naar de markt, fanfares, hermeniekes en veel volk, laat me in de massa meevoeren. Ongemerkt kom ik midden op de markt terecht. Voor de hekken. Vlak voor het stadhuis. Achter de dranghekken staan veel mensen. Ik sta voor de dranghekken. Per ongeluk. Er zijn camera-ploegen, fotografen in afwachting van de aankomst van de stadsprins. Nu ik toch voor de hekken sta, neem ik wat foto’s. Naast me staat een potige fotografe, model bootwerker. Ze monstert mijn fototoestel. Ik leg aan. De forse fotografe kijk opzij glimlacht en gaat voor me staan. Kan gebeuren, denk ik. Mijn blik valt op een klein jongetje in uniform. Hij staat in militair gelid. Hij trommelt en kijkt daar ernstig bij. In een harmonie spelen is geen kinderspel. De bootwerker-fotografe volgt mijn blik schiet op het jongetje af en maakt foto’s. What the...

Het is zondag. Ga met A. naar de optocht. Ik vertel hem van de fotografe. Ach zegt A. Vergeet het.
Daar is ze weer. Ze staat midden op straat en fotografeert alsof de World Press Photo er vanaf hangt.
Ze ziet me en glimlacht. Die glimlach kan ze ook wel weglaten, zegt A.
Een video-ende man snauwt naar me dat ik in zijn beeld sta.
Kom we gaan verderop staan, zegt A.

Lees de krant. Als kippen mogen kiezen kruipen ze volgens dierkundigen dicht op elkaar als de groep evenwichtig is samengesteld. Er zijn grofweg twee persoonlijkheden. Pro-actieve dieren reageren snel op agressieve uitdagingen en zijn nieuwsgierig, terwijl reactieve dieren de dingen meer over zich heen laten komen. Een mengsel van die twee strategieën geeft de meest stabiele sociale structuur. Alleen pro-actieve beesten in een groep maakt het leven voor de onvermijdelijk sociale verliezers tot een hel.

Het is zondag-avond op televisie de gala-zitting in het gemeentehuis die traditioneel wordt afgesloten met het maken van een foto van de genodigden en de uitreiking van de orde van de geplökte hin.
Fotografen verdringen zich om de beste plek voor de foto. Er wordt geduwd en ge-elleboogd.
Het zal toch niet zeg ik tegen A. Daar is ze weer. Zij in dat rode jasje. Die pro-actieve kip.

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please